Historie Pionýrů
Historie pionýrů
Krátce po představení největší Jawy se objevila na trhu také nejmenší Jawa 50. Byla výsledkem týmové práce konstruktérů M. Kubíčka, J. Mráze, K. Mareše a J. Šťastného, jejich šéf byl Josef Jozíf. Jednalo se o zásadní modernizaci Robota u které tehdy pracoval mladý Jan Křivka. Malé padesátce se podle tvaru jejího sedla začalo říkat ,,PAŘEZ“ a brzy se stala prodejním šlágrem. Byla vyvinuta v Praze. Její výroba byla ale roku 1955 přestěhována do strojírenských závodů ,,Povážské strojírny“ v Povážské Bystrici.
Naležato umístěný dvoutaktní jednoválec měl zdvihový objem 49,8 cm3 (Æ38´44), výkon 1,18 kW (1,6PS) při 5tis. ot. za minutu, kompresní poměr 6,6:1, karburátor Jikov2912. Mazání motoru mastnou směsí, příměsí oleje do benzínu v poměru 20:1. Se svou třístupňovou převodovkou dosáhl motocykl největší rychlosti 50Km/h. Otevřený rám svařený z ocelových trubek obdélníkového průřezu. Přední kolo uloženo v teleskopické vidlici bez tlumení, kluzáky chráněny pryžovými manžetami. Zadní kolo uloženo ve vlečné kyvné vidlici svařované z plechových tvarových výlisků, odpružené jednou vinutou pružinou umístěnou pod sedlem ve středové rovině stroje ( tedy obdobné jako o mnoho let později zavedla Japonská Yamaha) rovněž bez tlumení. Pionýr koncepčně a konstrukčně daleko předběhl konkurenci v této kategorii a zůstal díky svým dobrým vlastnostem po mnoha modernizacích ve výrobě až do počátku sedmdesátých let.
Pětsetpadesátpětka byla přímým pokračováním základního typu Jawy
Jawa 50 typ 05 vývojově navazuje na předcházející dva modely- typ550a typ 555. Nejpodstatnější změnou je úprava konstrukce tak aby na stroji bylo možno přepravovat dvě osoby. To si vyžádalo rekonstrukci podvozku a další zvětšení výkonu motoru na 2,21kW při 6000 ot. za minutu. Typ 05 se vyznačoval velkou životností a solidními dynamickými vlastnostmi.
Jawa 50 typ 20 se stala předposlední z dlouhé řady pionýrů. Oproti předchůdcům byla opět dále modernizována, a to zejména tvarem jednotlivých krytů karosérie. Výkon motoru byl 2,6kW při 6500 ot. za minutu, kompresní poměr9,2:1. Benzín byl míchán v poměru 30:1, největší rychlost 60Km/h (ve dvou50Km/h), průměrná spotřeba 2,3l/100Km při zatížení jednou osobou. Vyráběla se také verze 21sport která neměla ochranné revma plechy.
Jawa 50 typ 23 Mustang byla z počátku určena jen pro vývoz. Postavena byla ve spolupráci s Italskou firmou Italmmeza. Patřila mezi nejoblíbenější verzi z malých motocyklů Jawa
Převzato ze stránky http://www.j-a-w-a-50.wz.cz