Jdi na obsah Jdi na menu
 


Historie Pionýrů

24. 2. 2007

Historie pionýrů

Krátce po představení největší Jawy se objevila na trhu také nejmenší Jawa 50. Byla výsledkem týmové práce konstruktérů M. Kubíčka, J. Mráze, K. Mareše a J. Šťastného, jejich šéf byl Josef Jozíf. Jednalo se o zásadní modernizaci Robota u které tehdy pracoval mladý Jan Křivka. Malé padesátce se podle tvaru jejího sedla začalo říkat ,,PAŘEZ“ a brzy se stala prodejním šlágrem. Byla vyvinuta v Praze. Její výroba byla ale roku 1955 přestěhována do strojírenských závodů ,,Povážské strojírny“ v Povážské Bystrici.

ObrazekNaležato umístěný dvoutaktní jednoválec měl zdvihový objem 49,8 cm3 (Æ38´44), výkon 1,18 kW (1,6PS) při 5tis. ot. za minutu, kompresní poměr 6,6:1, karburátor Jikov2912. Mazání motoru mastnou směsí, příměsí oleje do benzínu v poměru 20:1. Se svou třístupňovou převodovkou dosáhl motocykl největší rychlosti 50Km/h. Otevřený rám svařený z ocelových trubek obdélníkového průřezu. Přední kolo uloženo v teleskopické vidlici bez tlumení, kluzáky chráněny pryžovými manžetami. Zadní kolo uloženo ve vlečné kyvné vidlici svařované z plechových tvarových výlisků, odpružené jednou vinutou pružinou umístěnou pod sedlem ve středové rovině stroje ( tedy obdobné jako o mnoho let později zavedla Japonská Yamaha) rovněž bez tlumení. Pionýr koncepčně a konstrukčně daleko předběhl konkurenci v této kategorii a zůstal díky svým dobrým vlastnostem po mnoha modernizacích ve výrobě až do počátku sedmdesátých let.

ObrazekPětsetpadesátpětka byla přímým pokračováním základního typu Jawy 50 a nesla již řadu modernizačních prvků, které se udrželi ve výrobě velmi dlouho. Jsou to např. plechová karoserie, celonábojové brzdy a další prvky. Díky vyššímu výkonu motoru (1,62kW při 5500 ot. za minutu) došlo k zlepšení dynamických vlastností stroje a zvýšení největší rychlosti na 60Km/h. Ve své době se typ 555 dodával několika provedeních- s krátkým nebo prodlouženým sedlem, s ochrannými štíty nebo bez nich a v provedení standart nebo de Luxe. Stále však byl typ 555 jednomístný.

ObrazekJawa 50 typ 05 vývojově navazuje na předcházející dva modely- typ550a typ 555. Nejpodstatnější změnou je úprava konstrukce tak aby na stroji bylo možno přepravovat dvě osoby. To si vyžádalo rekonstrukci podvozku a další zvětšení výkonu motoru na 2,21kW při 6000 ot. za minutu. Typ 05 se vyznačoval velkou životností a solidními dynamickými vlastnostmi.

ObrazekJawa 50 typ 20 se stala předposlední z dlouhé řady pionýrů. Oproti předchůdcům byla opět dále modernizována, a to zejména tvarem jednotlivých krytů karosérie. Výkon motoru byl 2,6kW při 6500 ot. za minutu, kompresní poměr9,2:1. Benzín byl míchán v poměru 30:1, největší rychlost 60Km/h (ve dvou50Km/h), průměrná spotřeba 2,3l/100Km při zatížení jednou osobou. ObrazekVyráběla se také verze 21sport která neměla ochranné revma plechy.

Jawa 50 typ 23 Mustang byla z počátku určena jen pro vývoz. Postavena byla ve spolupráci s Italskou firmou Italmmeza. Patřila mezi nejoblíbenější verzi z malých motocyklů Jawa 50 a také uzavírala jejich výrobu. Oproti typu 20 měla především objemnější nádrž o objemu 8l a sportovněji řešený podvozek. Výkon byl stejný jako u Jawy 20.Obrazek

Převzato ze stránky http://www.j-a-w-a-50.wz.cz